Parkfesten utökar och släpper sina första artister

I år växer Parkfesten i Nora till en tvådagarsfestival under 16-17 juli! En festival olik de flesta festivaler runt landet. Med satsningar på både gammal och ny mer alternativ musik följer festivalen inte någon direkt mainstream-fålla. ”Vårt fokus ligger på musik som alla kan uppskatta och upptäcka!”

Festivalen går även mot strömmen och sänker sin entré till 200kr för 2 dagar! Det är mindre än vad 1 dag kostade på fjolårets festival och följer inte alls konjunkturen med artistgager.

Festivalen kommer som under sina första två år att bjuda på både klassiker och nykomlingar.

I kategorin legender från en svunnen era har vi i år namn som Dag Vag, Kebnekajse och Povel Ramel(!). Den sistnämnde är ju inte med oss längre utan företräds av sina barn Lotta och Mikael Ramel som numer gör spelningar innehållandes höjdare från sin fars repertoar.

Sedan är vi jättestolta över att få bjuda på nya stjärnskottet Theresa Andersson från New Orleans, men bördig från gotländska Silte. Hon har blivit en levande legend på YouTube kan man säga. Videoklipp där hon spelar alla instrument själv i sitt eget kök har setts av mer än 1 miljon tittare! Hon har uppträtt i Conan O’Briens talkshow och är redan på god väg att bli Sveriges nästa musikunder.
Dessutom kommer örebrosonen Nikola Sarcevic göra en spelning på Parkfesten. Han är mer känd för gemene man som frontman i gruppen Millencolin.

Lokala hjältar blir det också i mängder. Till de större hör Björn J:son Lindh och Ted Ström som tillsammans med Torbjörn Carlsson kommer framföra sina låtar. Parkfesten ständiga kapellmusikanter i Herr Janssons Kapell kommer för tredje året i rad uppträda. Med ny sättning musikanter kommer det dock bjudas en hel del nya toner.

Dessutom: Pekkanini – vinnare av The Peoples Music Award 2010 på det egendomliga instrumentet Theremin, Square – egensinnigt punk-ska-band som oftast uppträder i bar överkropp.

Sedan kommer årets festival ha en stor fokus på ung musik från länet.
I ett samarbete med Studiefrämjandet kommer festivalen ge utrymme för ca 10 lokala band/artister att uppträda. Spelar du i ett band och är från trakten ska du anmäla ert intresse ögonaböj! Urvalet kommer ske i början av juni.

Flera artister kommer tillkomma till programmet.

Dag Vag
Under sin karriär har Dag Vag sålt över 300 000 album, vunnit en Rockbjörn, fått några guldskivor, dansat nakna på taken, figurerat i Ebba Grön-filmen Ebba the Movie och blivit Sveriges mest kända rockreggaeband. Dag Vag väljer själva att beskriva sin musik som “Transkontinental Rockreggae”.
Från början var det dock punk som gällde, vilket man kan märka på deras två första låtar Dimma och När vården slår till. Men rätt snart blev reggaeinfluenserna mer rotade och gruppens första hit var en reggaecover på Anita Lindbloms låt Sånt är livet.
År 2008 består bandet av Stig Vig på sång och bas; Tage Z Dirty på trummor och sång; Beno Zeno på gitarr och sång samt Teka Pukk på gitarr och sång. Nuförtiden spelar Dag Vag live lika ofta som i början på 1980-talet.

Nikola Sarcevic
Frontmannen från Örebros stolhet Millencolin har sen några år tillbaka även spelat på egen hand. Tillsammans med Fattiglapparna blir det sånger på svenska.
På självbetitlade albumet Nikola & Fattiglapparna varvas dur med moll, tvärflöjt med saloonpiano, sakral stämsång med banjo och munspel, humor med vemod, stora refränger med stämningsfulla verser. Lägg därtill de pricksäkra svenska texterna och helhetsintrycket kan inte bli annat än ett varmt leende. Lite grann som om du korsar Creedence, The Band och Dylan med en förvirrad närking med serbisk bakgrund boende på den svenska västkusten.

Kebnekajse
Det må vara Sveriges högsta berg, men på 1970-talet var Kebnekajse mest känt som Sveriges högsta band. Banbrytande för den elektrifierade spelmansmusiken. När deras tunga version av Horgalåten drog fram på oräkneliga musikfester gick ringdansen runt så att hippiehåren fladdrade och knätofsarna rök.
Kebnekajse blev till en institution som var svår att placera in i ett fack. Man spelade traditionell spelmansmusik med moderna elektrifierade instrument. I brist på annat fick medlemmarna acceptera att bli kallade proggrörelsens flaggskepp, trots att de enligt egen utsago aldrig hade förbundit sig att föra någon form av politisk talan.
Parkfesten är stolta över att ha bokat dessa gamla rävar som fortfarande har en växande skara fans land och rike runt.

Theresa Andersson [US/Swe]
Född 1972. Svensk-amerikansk musikartist uppväxt i Silte på Gotland.
Theresa reste 1990 till New Orleans för att spela fiol med den svenske musikern Anders Osborne. Hon blev kvar där och i slutet på nittiotalet lämnade hon dennes band för att sedan spela med New Orleans-artister som Dr John, The Neville Brothers och Betty Harris. Hon är låtskriverska, multi-instrumentalist (bland annat fiol, gitarr och slaginstrument) och sångerska. Hon har på kort tid blivit något av ett fenomen på YouTube där hennes videor där hon framför låtarna hemma i köket blev visats över 1 miljon gånger!
Låten ‘NA Na Na’ på YouTube

Förra året släppte Theresa det hyllade albumet Hummingbird, go!. I år har hon hunnit medverka på David Byrne och Fatboy Slims mytomspunna kommande album “Here is love”. Ett nytt eget studioalbum är dessutom på gång och ska spelas in under maj.
Vi är mycket glada över att lyckats boka Theresa till årets parkfest. Vi tycker hon är på god väg att bli Sveriges nästa stora ‘musikunder’ på en internationell scen.
……………………………………………………
Povels Naturbarn (Mikael & Lotta Ramel)
Povel Ramels enastående rika och mångsidiga produktion av sånger, revyer och krogshower har satt djupa spår i svensk underhållning. I sitt eget fack var han oöverträffad, och med sin ordglädje, musikaliska lekfullhet och sitt lätta vansinne gladde han oss under flera decennier.
Två av de mest självklara Povel-kännarna, dottern Lotta (skådespelare och regissör) och sonen Mikael (musiker och musikterapeut), presenterar nu sina personliga urval tillsammans med medmusikern Backa Hans Eriksson, som också spelat med Povel i många sammanhang.
Det är oss en stor ära att på Parkfesten få tillfälle att sprida Povels halsbrytande finurligheter med hjälp av dessa hans arvtagare. Underhållning av högsta klass för hela familjen!